måndag, januari 01, 2007

Det såg ut som om en orkan hade dragit fram längs med Fjällgatan och Katarinavägen. Jag har plockat skräp, flaskor, burkar m.m. i två timmar endast kring restaurangen. Skämdes verkligen för vår stad och dess befolkning. Varför har det blivit så här? Vad hände med "håll Sverige rent" och skogsmulle m.m. Antar att "håll Sverige rent" har för rasistiska antydningar för att vara acceptabelt i dagens samhälle men någon form av allmän uppryckning om miljömedvetande bör göras. Runt sopstationerna ser det ut som ett helvete så även om folk bryr sig om att masa sig iväg med sitt skräp så arbetar företagen som är ansvariga inte tillräckligt effektivt.

Två skräpplockare från kommunen såg helt uppgivna ut när de började plocka ihop högar på Katarinavägen. Jag kände mig manad att gå ner och göra en varm vegopizza åt dem. Det blev verkligen uppskattat för de hade glömt sina matlådor hemma. Inte kunde de väl ha anat att orkanen "Katrina" även skulle nå till våra trakter och dumpa ett ton med flarror och annat otrevligt.

Så förstår jag verkligen inte det här med att köpa gran och sedan slänga ut den på gatan efter två tre veckor. Men det är mycket som jag inte fattar. Log åt mina tankar när jag såg hur hundralapparna flög upp i luften och gjorde himlen regnbågsfärgad. Det måste vara högkonjunkturen som gör folk skjutgalna. Tacka vet jag den riktiga regnbågen.

Inga kommentarer: